Søk i denne bloggen

tirsdag 6. september 2016

byttedag på friluftshuset



idag var det byttedag på friluftshuset. dette stod det på facebooksida:
Husk at alt som må leveres må være rent og i god nok stand til at noen andre kan ha glede av å bruke det 
Når man leverer inn klær og utstyr får man en "byttelapp" av oss, og du leverer inn igjen lappen når du har funnet noe du vil bytte til. Innlevering er fra 15.00-18.00, også kan man hente ut igjen noe mellom kl.18.00 og 20.00

man kunne og selge ting som lå utover 2 bord. det var og noe gi bort, men så ikke hvor det var.

jeg var der da før 18,var lengre bort dit enn jeg trudde.
hadde med en diger pose.
så fikk man bare en lapp som bevis på at man har byttet noe, ikke hvor mye eller hva.
man skulle da gå etter skjønn på hva ting var verdt og bytte mot noe lignende verdi.
greit nok det hvis man vet verdien og folk er ærlig.
(ting som irriterer meg på andre klesbyttinger er hvis folk har med singlet og tar bare jakker)
og så begynte folk å plukke ting før kl 18 uten at jeg hadde hørt det. snakk høyere neste gang da var ting jeg kunne tenkt meg tatt. ei stod jo å samle seg opp en hel haug med ting jeg kunne tenkt meg.
samlet fortsatt opp ting da jeg dro. :/
det var endel norrøna og bergans der.
og når jeg så ting jeg hadde levert fortsatt hang der så følte jeg jeg ikke kunne ta så mye.
viste jo heller ikke hva det var 'verdt' liksom. (det er jo verdt flere tusen og ikke min feil folk som ikke bruker small går på byttedager.eller er verdien null hvis ingen vil ha det? hvis ett tre faller i skogen men ingen hørte det..?!)

verdi:? feks jeg så en fin rød anorakk men det var en svart oljeflekk ellerno synlig  ved brystet,
da var den null verdt for meg.

jeg driter da i hva merket er jeg så etter størrelse og farger.



de la ut en link om om 'moteshow i marka'

og ei på facebook spørte:

Sett at jeg bare har friluftsutstyr som blir flittig brukt, eller som er såpass bra/dyrt/ubrukt at jeg vil prøve å selge det, slik at jeg ikke har noe å bytte bort... Kan jeg da få byttet til meg på noen måte, eller er det bare tingene som er til salgs som er aktuelle å se på?
og svaret hun fikk var:  det blir slik at også de som leverer inn noe til Vipps-kroken får en "bytte-lapp" av oss. Dvs at du også har muligheten til å få med deg noe fra bytte-bordene

hun byttet ikkeno, men hun fikk ta noe som ble byttet?
så i teorien kunne hun gå hjem med både det hun ikke fikk solgt og gratis klær? 

er det bare jeg som syns det hørtes helt feil ut? 
som om det at man heller ville selge og tjene penger enn å bytte  skulle 'lønne seg' når vi andre ga bort

desutten når man kaller det byttedag burde det ikke vært ting til salgs der.
jeg kikket ikke på noe som lå til salgs.kanskje det var billig og for alt jeg vet.

det meste så fint ut men det var og ting med flekker og noe med høl som lå der til tross for at det var kanskje 20-30 personer bare der så de som 'jobbet' kunne nektet å ta det inn.

ting jeg tok med: 2 drikkeflasker/thermos(rustfritt ),  norrøna fjellsko,  joggesko reebok, skalljakke, ubrukt sekk,
jakke , zara regnjakke, barnesko,sitteunderlag i ull, regnbukse,hockeyskøyter det meste small.
alt passet og jeg kunne brukt det selv enda men hadde lyst å prøve noe annet og ville gi folk litt utvalg

jeg håpet å bytte liksom sekken mot en annen sekk, regnbukse mot en annen regnbukse,
skalljakke mot en annen skalljakke og joggesko mot andre joggesko  fra small til medium.
og så noe annet turustyr.

ting som var der: mest turklær til dame og til herre. ellers; klatresko, noen sekker,ett telt,sovepose, liggeunderlag,matboks,fiskensnelle, ett klatretau

ting jeg tok: norrøna dunvest small(men tror det er herre, den er for stor), norrøna turbukse small(tror ikke den tåler regn), asics joggesko 39, ajungulak sovepose  liten og søt (nå som jeg er hjemme og har googla, virker det som det er sommerpose som bare passer til 13varmegrader . da kan man kalle det overnattigspose er det så vanskelig å skrive tydelig på SOMMER ELLER VINTER?
og så trenger man ikke stå der å være skeptisk til om JEG hadde med meg lignende verdi
kanskje det bare var at de helst ville ingen skulle ta den og sånn at det ble mest mulig å gi vekk til slutt?!?

jeg kunne tenkt meg ett drikkebeltetaske,en skalljakke...en grønn turbukse(hvorfor tok jeg grå liksom),sekk...og telt heh i tillegg, men det tok da noen andre
siden jeg ikke følte jeg kunne ta det.
(er som på kulturhuset når man bare kunne ta 7 ting. ikke at det var så mye fint men det å velge 7 ting syns jeg var vanskelig å bestemme meg for hva.besluttningsvansker. er som å kjøpe ting på salg,loppis man kan ikke angre og levere tilbake og derfor ligge det mye på finn.no)
andre burde jo få noe fint de ,
man må jo være litt ydmyk og  ikke  frekk å ville ta alt selv...og leve med begrensninger

jeg dro litt over 18 men føler ikke det var det beste byttedagen jeg har vært på men ikke den værste heller. angrer litt på alt jeg tok med. liksom 3 jakker mot jeg kom hjem med en vest som er for herre.
4 par sko mot asics,
men det er vanskelig å blidgjøre alle når folk ikke sier hva de ønsker og systemet er;legg fra deg og plukk kontra forhandle.

hadde de hatt det på en søndag hadde nok det vært flere deltagere.
men det har de kanskje ikke plass til

det positive da; det var ikke for trangt,det gikk raskt, jeg trengte ikke bære på så mye hjem.
det er jo bra noen gidder å arrangere og at det var spesifikt til friluft. 

kunne gjerne vært mer sånne feks: dvd byttedag, treningsutstyrbyttedag, barneklærbytte dag, verktøybytte, sportsutstyrbytte, håndarbeidsutstyrbytte,etc

 forhåpentligvis blir de 'nye' tingene mer brukt.
...dessutten skal jeg på byttemarked 24 sept heh

edit: ifølge frilufthuset selv på facebook var det 300 innom
og en suksess.
edit: de sier de vil ha ett til før jul. 
da tenker jeg; tja ta med ting å bare selge for å få en byttelapp og ta ting gratis.for vil jeg bytte ting verdt 5000 og så bare kunne velge blant utvasket thermoundertøy eller flekkete og hullete ting mens de som ga det grebber til seg det fineste og dyreste?njæ skeptisk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net