Søk i denne bloggen

tirsdag 20. september 2016

hvis jeg skulle holdt byttemarked


..noe jeg ikke hadde giddet fordi det hadde vært så mange regler at ingen ville kommet heh
 først trenger man jo ett lokale å låne og det må avtales lang tid i forveien fordelen med å annonsere lang tid i forveien er at flere får det med seg, bakdelen er at folk glemmer de har meldt seg på, så 200 påmeldte feks og bare 12 kommer

siste trade day måtte man melde seg på på en nettside og vise linken i døra det var og bare plass til 100. tror man fikk påminnelse på sms og(eller er det bare noe jeg har drømt?)flere var interressert men jeg tror arrangøren er lei av kvaliteten på det som kommer og ville tilstander når det er 1000. desutten ville de og at folk skulle legge ut bilde av det de ville ha med, det var det ikke så stor interesse for. (men folk fikk bare en dag på seg til det ikke gjaldt mer men er mange der ute som sikkert gjerne ville hatt mer kvalitetsjekk

-men hvis jeg skulle hatt byttemarked ville det vært påkrevd å legge ut bilde av alt og bare ta med det man får liker på, minus kvalitetsjekk at det ikke var høl og flekker på stedet.
kunne like godt vært jeg som ikke hadde fått noen liker' kjipt seff men folk har så mye fra før
og forskjellig smak. da måtte jeg lagt ut noe nytt,helt til jeg fikk liker heh

swapshop prøvde seg på ett onlinebytte greie her ett årm hvor man da så bilder på instagram og så
trykka man liker og avtalte møte seg imellom.

hvis man har det i ett lokale er det gult lys og vanskelig å se flekker derfor tror jeg jeg ville hatt det utendørs i dagslys i en park med bord og gjennomsiktig telt.(måtte sikkert bedt om tilatelse av politiet)

det er liksom miljøvennlig å bytte men jeg føler ikke så mange miljøbevisste møter opp.
det er mest de som arrangerer mens de som kommer vil bare ha noe 'gratis'
(er sikkert en eller to miljødedikerte da)

-hvis jeg skulle hatt byttemarked måtte folk vist interesse og svare på både meningsmålinger
og påminnelse som man måtte svart på og fått link,hvis ikke hadde de ikke kommet inn

bytteopplegg
på trade day begynte de med at man skulle få lodd men så utover når det ble 1000 deltagere
så hadde de ikke tid til å gøre det sånn og det ble mer ett sånn legg fra deg ting og ta nye ting
på fremtiden må du levere inn ting først og så ser de gjennom ting og bytting starter etterpå.så her er det venting og dødtid. noen står i køa hele tiden da(for å sikre seg det fineste)

-så hvis jeg skulle hatt hadde man fått sånn som noen byttemarkeder hadde før
at man fikk en lapp for jakke, en lapp for sko, etc sånn at man ikke hadde fått byttet
en jakke hvis man hadde byttelapp på singlet.
her er det jo og da fare for at folk stjeler

swapshop hadde ett år på  bli ett opplegg hvor man så på tingene før man byttet noe
så man måtte spør kan jeg bytte denne mot denne? det var forsåvidt en bra opplegg syns jeg
da kunne man tatt med fine ting uten å byttet hvis man ikke fant noe.
det jeg ikke likte var folk som hang der for å se om du tok med noe fint for SÅ å bytte det de hadde.
men men

jeg liker også opplegget lush butikkene hadde. hvor det varte i 2 uker.
folk kunne komme innom så lenge butikken er åpen, altså her burde alle hatt tid.
men det var ikke så stor plass til selve byttingen da men hvis alle tar like mye som de legger igjen
så trengs det ikke så stor plass bare at det da blir lite utvalg.og man føler man må innom hver dag da for å se om det har kommet noe.


kvalitet - 'fint tøy'
på trade day og fremtiden i våre hender har jeg opplevd at det var ingen jakker
da jeg kom frem i mylderet. så det er tydeligvis populært.
mot de haugene av gensere og singletter som bruker ligge igjen.

hva er 'fint' liksom det er vel litt individuelt men de fleste som kommer
handler på bik bok og hennes.
og som regel er det da bluser,jakker,fin bukser, ikke singletter,joggebukse og joggegenser.
selvom det hadde blitt mer brukt enn en cocktailkjole.
folk vil ikke bytte en ulljakke mot en utvasket singlet. men sånn blir det på denne typen opplegg.
ting med flekker,høl og revnet sømmer,mangler knapper,ødelagt glidelås- er  heller ikke fint.
noen ser etter merkenavn, mange klipper disse av fordi de klør i nakken, da vet man heller ikke størrelse på ting. jeg hørte en gang noen som ikke ville ha noe strikk fordi det sikkert var hjemmestrikket. nå er det jo dyrere å lage selv og vanskeligere å kvitte seg med med alt arbeidet man har lagt ned. for meg gjør det ingenting om det er hjemmelaget så lenge jeg syns det er fint.

- så hvis jeg skulle arrangert måtte man legge ut bilder og så kvalitetsjekk

under her er ting jeg har kommet hjem med uten å ha sjekket ting nøye.
årsaker til det: stress og mange folk, for dårlig lys i lokalet,gult innelys ikke dagslys, man har ikke hatt tid,dette er det som lå igjen.



























dette er en hvit topp jeg tok på den siste byttingen jeg var på.
når jeg kom hjem og så nærmere på den så jeg at det var
ett dårlig bytte for min del. denne kunne man kastet.
den har og hatt ermer på ett tidspunkt men de var revet av som man ser på sømmen som er revnet.



over her er noen bilder av ting som selges på finn. for å vise holdningen til folk.
hva de 'tror' andre vil ha. når ingen vil kjøpe det vil de sikkert ta det med på bytting.

-blå bikbok polyester chiffon kjole med hull vil ei ha 50,- kroner for. hun mener hullet kan lett sys igjen men gidder ikke gjøre det selv. f.y.i vil det alltid synes med mindre man klipper av hele raden nederst og overlocker med lyseblå rullesøm

-ei selger 7 klær i en klespakke til 150,-.blant annet tre skrukkete topper.
som da fremstår nitrist og utvasket. dette vil ingen ha på byttemarked engang.

lik verdi
ikke alle er opptatt av å ta like mye med hjem som de tok med
jeg har sett noen bare sett fra seg ting og så gå. de har for mye klær
og vil ikke ha mer.
som regel mye igjen når de er ferdig, snakk om flere tonn, derfor har fremtiden begrenset til 7 per person likevel hadde de mange tonn igjen av da singletter og gensere.
jeg har og hørt snakk om at folk ikke finner like fine ting som de tok med.
kanskje noen tok med 7 singletter og bare tok en jakke i bytte?
sist jeg var på fremtiden bytte på kulturhuset så tok jeg faktisk 1 singlet og 1 thsirt.
og en herreskjorte som det var brennmerke av strykejern jippiii.
jeg måtte tenke lenge da siden man bare fikk ta 7 ting om jeg syns det var verdt det
(nå var jo alle jakkene tatt av andre og da) men jeg følte det var det jeg hadde mest bruk for.
og de hadde ting i søppelsekker som de fylte på etterhvert så ALT lå der ikke til plukking
noe jeg syns var kjipt, men håper det ikke var det fineste.

en gang trade day hadde bytte på aschehaug så var det bare 10 ting som lå der da jeg kom.
det hadde vært mange der og alle tok noe. det var og ei grense på hvor mye man fikk ta men lell...
de sluttet før tida og så de som tenkte komme siste timen kom da til stengte dører.

selvom det har vært mer fokus og omtale om bytting de siste årene har det likevel iår
vært færre som har arrangert det iår enn ifjor.

fremtiden skal jo han noen nå på høsten hvor de har samme 'bare 7 ting'- opplegget som i våres.

det er sikkert noen som meg der ute som er usikker på hva de skal ta med når de ikke vet hva de får
og kanskje ikke tar med seg 'det fineste'.
jeg har jo funnet mye' fint' opp igjennom årene og nesten byttet ut hele garderoben med 'nye' ting
men jeg er usikker, for det er og mye 'rart'
kanskje det kunne vært sånn at de med 'fineste' ting slapp inn først og fikk plukket heh
da hadde vel mange blitt sur og ikke kommet men man kunne sagt sånn er det når man først er der ikke opplyse om det FØR. da hadde jeg kanskje tatt med 3 ulljakker og 3 finkjoler og designerklær.

nå tar jeg med litt blanding for enhver smak.ikke kun det fineste,men nå er jeg på mange i løpet av året og må spre det sånn at det er noe 'fint' på alle, det JEG syns er fint da, det er jo ikke alle som syns.
men som sagt ikke joggebukse eller collagegensre eller singlet.

oppsumert hvordan hatt mitt byttemarked vært:

-jeg ville hatt spesifike byttemarked(selvom man kanskje sparer tid på å gå på byttemarked med alt mulig så føler jeg kvalitetmessig og interessemessig ville vært best med spesifikke bytter)
- som feks byttemarked for store størrelser, byttemarked med klær i small, dvd byttemarked, etc
- man måtte legge ut bilde av det man tar med,og bare ta med det man får liker på
(regner med det ville luket ut mange som kanskje ikke har kvalitet og redd for å ikke få liker)
eller sende inn bilder til arrangør og så hadde man lagt ut bildene så hadde det ikke blitt så privat
da måtte det vært ei grense på antall klær ellers veldig mye jobb
-  kvalitetsjekk på stedet.knapper,flekker,glidelås,
- byttelapp/verdilapp, 1 for jakke, 1 for sko, 1 singlet etc som bytte da mot 1 jakke kan man ta hv man vil mens 1 singlet ville gidd en singlet.(singlet og topp er ikke det samme)
eller feks en ullfrakk nyere tid lite brukt 10 poeng mens en gamel ullfrakk fra 70 talllet 7 poeng.dressjakke
7 poeng mens dressjakke i skrukkete stoff 4 poeng. kanskje trekk i poeng for klær i small og xs.
eller : - man hadde ikke trengt å bytte noe før man fant noe man ville ha
da måtte man hatt med bilde av hva man hadde med for å bevise/sikre det var noe de tok med ikke noe de tok på stedet
-de med fineste ting får plukke først
- ett sted med godt dagslys(utendørs hadde ikke gått fordi det ville ikke vær noen kontroll
man må stenges inne med bare en utgang hvor 'betalingen' ville vært)
-folk burde vite om  de er small eller medium men folk liker da å prøve ting først
særlig når det er en sånn type 'valuta' ett speil burde holde hvor man må prøve ting 'ute'
prøverom er fare for at folk som ikke har 'valuta' vil stjele ting
-det ville vart i en-to timers tid

så det er ikke bare bare å arrangere noe så alle blir fornøyd
og ikke lett å bytte/forhandle med hverandre heller lettere for venner da enn ukjente

skeptisk!

  Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net