Søk i denne bloggen

søndag 11. september 2016

fjern flekken din

var en tur på vestkanttorget igår og på tirsdag var jeg på byttedag og etter det føler jeg jeg må gi noen tips om flekkfjerning.

 det er tydelig at folk ikke bryr seg om flekker, tenker de: oh well,kjøper bare nytt eller da kan jeg bare bytte vekk denne ! eller?
det er ikke miljøvennlig riktig å ikke gidde å fjerne flekken,når det neste blir : kast

 de fleste flekker bør fjernes så raskt som mulig. noen flekker er umulig å få vekk og iallefall hvis du har vasket det FØR du fjernet det. folk leser ikke på pakken hvor det står; smør på flekken FØr du legger den i maskin.

 jeg er ingen flekkfjerningsekspert derfor kjøper jeg heller ikke samsøe samsøe genser med flekker til 20,- eller tar en fin anorakk med svart olje? på bytting.

 folk må lære seg å fjerne flekkene selv siden de vet hva det er. kaffe? vin?blåbær?

 får jeg en flekk feks brunsaus, tar jeg på zalo og gnikker med varmt vann. som regel trenger man bare såpe(også vanlig håndsåpe elelr shampo) og vann hvis man fjerner flekken før den tørker.


 her er noen tips andre folk mener virker på de vanligste flekkene:
vann og en tørr klut kan fungere. og zalo og såpe fungerer på det meste.
kommer også an på hvilket stoff det er bomull,ull, silke tåler ikke mye.

fett: gni zalo olje: aromaolje: (min erfaring umulig å få vekk lukten altså)
bakepulver og vann.
fett på skinn skal vistnok virke å strø talkumpulver på gni med ei børst og tørke av etter 3 timer.

syltetøy; ha på zalo la ligge i 3-4 timer hvis de ikke forsvant i første vask fosvinner de ikke,

blod: vann, zalo,
tomatsaus: gni på vaskemiddel la virke i 30min før vask.

blåbær: smør surmelk på og la ligge en stund før du vasker.min erfaring med edikk var at den gjorde flekker fra blå til rosa,men forsvant ikke, min erfaring med surmelk er at det virket men da var flekken helt fersk og våt

vin: garvesyre er værst. sitron skal vistnok virke,potetmel,balkepulver og hvivin.

kaffe: vann, og eventuelt zalo, gamleflekker vask på 95 grader, forsvinner de ikke

grønske: og blekk: sprit hårspray uten olje. spray og børst.
maling/tusj: whitesprit,her bruker du helst klær du vil ha flekker på, får du det i håret skraper du det av med neglen,

svetteflekker; edikk 5 eller 7%

tjære/skokrem: håndrensekrem

rust: sitron og salt og la ligge isolen.,rustfjerner

24timer i kaldt vann før vask skal vistnok også hjelpe.
varmt vann/tørketrommel kan vistnok gjøre ting værre

 her er noen sider med flekkfjerningtips. klesvask.no(denne siden anbefaler bare sitt eget middel)  kjerringråd, på denne siden
på denne siden står det man kan bruke tape,babyservietter,hårspray, og vanlige ting du har i skapene.
her er og en god side

Blogglisten Bloggurat,


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net