Søk i denne bloggen

mandag 3. oktober 2016

akryl er en miljøversting

kan likegodt følge opp alle innleggene om klær med denne artikkelen

etter å ha vært på en haug klesbyttinger og fått meg mye acryl og polyester, så la en side på facebook la ut denne linken idag. https://www.theguardian.com/science/2016/sep/27/washing-clothes-releases-water-polluting-fibres-study-finds

 ting vi ikke viste som vi hadde hatt godt av å vist for lenge siden særlig klesindustrien som lager det.

  They found that acrylic was the worst offender, releasing nearly 730,000 tiny synthetic particles per wash, five times more than polyester-cotton blend fabric, and nearly 1.5 times as many as polyester.

Each cycle of a washing machine could release more than 700,000 microscopic plastic fibres into the environment

These tiny plastics are just the tip of the iceberg of the estimated 12m tonnes of plastic [that] enters the sea every year

det jeg har hørt er at fleece er miljøvenlig fordi det er laget av resirkulert plast. og syns jeg det er rart bomull ikke er på versinglisten for det slipper jo ut fargestopp. men neida....

i tillegg er det jo kjemikalier i vaskemiddlene og mykningmiddlene

selv kunne jeg tenkt meg at det meste ble laget i merino,kasjmir og bambus
og en eller anna nyvinning av silkeciffon for jeg liker tynne plagg
bomull er kaldt,tar lang tid å tørke,mister farge - og er da noe drit



  Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net