Søk i denne bloggen

onsdag 5. oktober 2016

tekstilaksjon

 tekstilauksjon

'Norges største dugnad for gjenbruk og resirkulering av klær og tekstiler.

Vi oppfordrer alle til å rydde i skapet, skuffen eller boden. Finn frem det ubrukte, det feilkjøpte, det krympede, det slitte og det ødelagte. Alt fortjener en ny eier, en ny mulighet eller et nytt liv'
lære mer om hvordan hver sokk, kjole eller gardin som unngår restavfallet er med å gjøre en forskjell.
Vi vil gjøre det like naturlig å dele eller levere klær som å pante flasker. Tekstilaksjonen er vår felles anledning til å øke engasjementet og kunnskapen om gjenbruk og gjenvinning av klær. Det er både enkelt, lønnsomt og bra for miljøet. Hvis vi alle etablerer gode vaner gjennom hele året vil ingen tekstiler havne i avfallet'

du skal og få råd om å videreselge ting,reparere ting og bruktkjøp.

høres så bra ut. jeg er enig i at alt kan fortsatt brukes til noe selv når det er hull og ødelagt,men hvor mange har symaskin egentlig? og kreativ nok? og har tid?

og til du ser at h&m, bik bok og de store kjedene er noe av de som står bak aksjonen, får det hele til å virke litt spekulativt.
mange her som vil ha 'gratis' reklame samtidig.
når det er de som har skyld i at det lages,kastes,kjøpes å selges mye feilkjøp,ubrukt.
og oppfordre folk til å ikke handle i sine butikker med andre ord.
right

de fleste tenker vel at det gjør ikkeno for da kan jeg bare selge det.
og så få penger og kjøpe seg noe nytt.
jeg har sagt det før og jeg sier det igjen det er 77500 annonser med klær bare på finn.
på vestkanttorget selger de klær til 5,-kroner,  på loppis er det posesalg, på byttemarked byttes/gis det bort klær og til og med da vil ingen ha akkurat DET.

tror det var mange som leverte ting her i fjor.

ikke jeg, jeg tar det med på bytting.(ikke krympa,slitt og ødelagt seff)

edit: her er en video h&M har laget over hva som skjer med tekstiler som blir gjenbrukt.
er sikkert ikke helt fritt for miljøforurensing å lage noe nye av ting av gamle ting heller

jeg ser og de sier lindex gir deg 20% rabatt hvis du panter klær hos de
tror og h&m har noe sånt.
selges sikkert videre i CONSCIOUS collection, dyrere
(googlet men etter 30min ga jeg opp å finne info om dette)


  Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net