Søk i denne bloggen

tirsdag 21. juli 2015

lenovo - fullstendig gjenopprett til fabrikinstillingene

NOTE TO SELF: IKKE,understrek ikke, formater gjenopprett en laptop til fabrikk instillingene total/full gjenoppretting på finværsdager(har nå brukt 3 dager på å få en smooth pc,uten hell)

en gjennoppretting høres ille ut,særlig hvis du ikke har lagret filer,bilder,etc men når det er mye dritt som ligger å loker så kan det høres greit ut og at det liksom skal ta 4 timer er vel og greit...eh

 jeg har gjennopprettet før, på min toshiba gjennopprettet jeg omtrent en gang i månden men etter jeg fikk lenovo med en egen care button som liksom fikset problemene så har jeg gjennopprettet 2 ganger på 7år.

 siden den siste gjenopprettingen har pcen gått treigt særlig internettleserne(har prøvd flere)

fant ut det måtte være pcen og ikke nettet.

så nå tok jeg en ny.
ikke bare tok det uhordelig lang tid, men hele tiden windows oppdateringer og at jeg må logge inn både i bios og i windows hver gang noe som gjorde at jeg måtte sitte foran pcen hele tiden.
men når alt liksom var ferdig gikk det treigere enn noen gang.
 lenovo på facebook kunne ikke hjelpe med tekniske problem(her kan de kanskje lære noe av telenor som svarte på 17 mai som var på en søndag.ikke var det så viktig spørsmål jeg stilte de heller) da måtte jeg inn på lenovos nettside og lese i forumet hva andre gjorde for å fikse det.
eneste som kom opp der var å fjerne oppstartprogram.
når jeg gjorde det så mistet jeg blant annet internetttilgangen,selvom jeg kun deaktiverte de som det stod ikke var viktig for windows .

problem jeg sitter med nå
-tar ca 15 min fra jeg slår på pcen til den er klar til bruk
-det virker som jeg ikke har noe bios-iallefall er det ingen tekst over å trykke esc,f2 for å få FEKS FORANDRET DET JÆVLA BIOS PASSORDET SOM JEG MÅ TRYKKE INN HVER JÆVLA DAG -når jeg trykker på hvilemodus eller dvalemodus så får jeg jo ikke på pcen igjen og må slå helt av,og da blir det problem med at pcen ikke ble slått av skikkelig blabla
-program henger og kræsjer hele tiden og når jeg trykker tar det evigheter før programmene kommer opp

skal skal ikke gjenopprette en gang til?har jeg 3 dager til til rådighet? eller finne frem en gammel sikkerhetskopi

jeg er iallefall på nett,og det er igrunn viktigst

edit: 28 juli:
så virket ikke viaplay på pcen,fikk hjelp på en lørdag,men ingen av forslaga virka.
måtte ha service pack 2 for å få de nyeste nettleserne til å virke stod det
og da installerte jeg service pack 1. etter det virket ikke windows update og jeg måtte laste ned service pack 2 manuelt.
https://support.microsoft.com/nb-no/kb/948465

etter å ha lastet ned alt det så virket forsatt ikke viaplay og nå virket ikke mailen min heller.

og telenor kunne ikke finne utav det og mente jeg måtte ringe kundeservice til 30,- i minuttet. PFFT
prøvde flere forslag som andre mente virket, men det virket ikke.
https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/8c6635e3-4062-4196-a992-5e116c5f480b/error-815 
jeg bestemte meg for avinstallere både sp1 og sp2 før mailen virket igjen. (2 timer pr pakke grrrr)
så da virket endelig mailen igjen,slo av pcen i tro på at nå virket alt men idag
så virket ikke ethernettet med ledning.men kom meg  på nettet det trådløse nettet.
telenorhjelpen fant ikke utav det og forslo jeg skulle ringe til 30,- i minuttet
pFFT
jeg googlet som vanlig og der var det en smarting som sa man måtte fjerne hele greia fra enhetsbehandling
https://forums.lenovo.com/t5/Windows-8-and-8-1/SOLVED-WAN-Miniport-2-yellow-exclamation-mark-in-Device-Manager/td-p/1051981

nå virker det.
(HVA ER DET SOM IKKE SKAL VIRKE I MORGEN TRO)

 Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net