Søk i denne bloggen

fredag 18. juli 2014

det er ikke deg...det er skøytene


jeg har hatt inline skøyter nå i snart 22 år, men selv da kan en tryne og kløne hvis veiene og skøytene ikke er bra.(hvis det er en trøst)
chaplin stod på quad skøyter for 100 år siden,og han var rå på skøyter.

jeg har hatt noen skøyter opp i gjennom tidene og det er alltid like nitrist når man må ha nye og med tanke på hva de selger. nå er det bare xxl og oslo sportslager som selger det og skatepro.no på nettet.(kjøpe uten å prøve anbefales ikke)
  jeg leter etter typen gamle plastikk skøyter på finn da det er den typen foten min liker best. da har jeg og sett annonser hvor folk selger skøytene fordi de syns det er for skummelt. da tenker jeg at det er skøytene som er problemet.
problemet dog med å kjøpe gamle skøyter fra 90 tallet er at plastikken og hjulene har såkalt matrialtretthet.
jeg har erfaring fra hjul som har smuldret opp,sprukket,og løsnet fra felgen.
og plastikkboter som har knekt.

det jeg liker og anbefaler:
 - snører = nei de har det med å ryke når det er metallhull som har skarpe kanter og ruster
 - borrelås= nei, de hr det med å ryke
- store hjul= nei,ustabilt og høy fart er farlig både for en selv og andre
- innerboter med mange sømmer=nei sømmene bør være sikset flate

+skøytene jeg liker har ca 1cm svikt både forover og bakover(helt stive skøyter er ikkeno i oppoverbakker)
+de er stødig og stabile rundt ankelen og foten
+ lett å stramme og få av
+ de har løs innerbot som man kan vaske eventuelt bytte hvis den gir gnagsår
(innerbotene bør og ha hard plastikktunge)
+det beste er at de er høye og kommer opp leggen, ustabilt med skøyter som stopper ved ankelen

hjul,hardhestgrad og kulelager spiller og en stor rolle.
harde hjul varer lengre men har dårligere grep på underlaget og er livsfarlige når veibanen er glatt.
myke hjul føles som de limer seg fast til bakken og kan virke veldig trege men er bra for ikke skli.
du bør og snu hjulene ikke bare vil de da vare lenger men skeive hjul er ikke stabilt
selv snur jeg de minst en gang i uken, kommer litt an på hvor mye jeg har stått og bremset.

størrelsen , jeg liker å ha det litt romslig ved tåa da føler jeg jeg slipper mer gnagsår.
og du har mulighet til å ha ekstra såle.
du kjenner ikke hvor det klemmer når du prøver de i butikk,og vil merke tuppen i oppoverbakker
hvor foten er lengst frem.

det beste for balansen er en hjulramme som er lengre enn selve støvelen
det beste for å gjøre triks er hjulramme som er like lang som støvelen

det beste hadde vært å laget skøyter selv så man får det tilpasset seg og sitt behov.
akkurat nå har jeg 3 skøyter jeg veksler på å bruke. 1 par til dansing, 2 par til langtur -det ene har litt raskere hjul så de bruker jeg på mest mulig flat strekning, de andre bruker har litt tregere hjul som jeg går mye i oppover og nedoverbakker.

det er individuelt hva folk liker,noen gutter liker at de er løse på anklene,noen liker stramme,etc men har du kjøpt skøyter og ikke greier å stå på de så kan det være skøytene det er feil med på den annen side må man ha litt
balanse,det hjelper med litt øvelse..på feks 22år.

roll on with it!


 Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net