Søk i denne bloggen

fredag 12. august 2016

medisin kontra leger gidder å sjekke hva som egentlig feiler deg -allergi og kløe

jeg syns det virker som om leger liker å skrive ut resepter for å lindre, fremfor å finne ut hvorfor.

først hva er problemet egentlig? jo en av nesekanalen tetter seg om natta, det svinger mellom hvilket som er tett. vært sånn i hvertfall i 2 år. jeg føler jeg ikke får puste og sover dårligere. legen mener det er slimhinnen som svulmer opp fordi den blir irritert.

legen kom fra ferie denne dagen og var derfor mange pasienter. hadde time 13:30 men da slapp ei anna inn og hun var inne i 30min. :/
ivrig etter å komme igang med reseptblokka.

 jeg tok som sagt en allergitest og nå var jeg igjen med lege fordi hverken allegipillene eller allergisprayen fikset den tette nesen. jeg har og hatt mye mer kløe i øret og opplevd høyt blodtrykk.
her ei natt var jeg så tørr i øyene eller hoven at jeg nesten ikke greide å se.

 jeg så på pcen til legen at jeg har midd og burot i tillegg til katt. helårs rhinitt.
kan jo hende jeg er allergisk mot andre ting og sa jeg. men det holdt vistnok med det jeg sjekka på øre,nese, hals. :/
 så da googlet jeg seff midd og da kom det opp en tekst fra din side. Dersom du våkner opp med tett nese hver dag og har fått påvist middallergi, er det antakelig høy middforekomst i senga
 da gikk det opp ett lys. ( har jo aldri bodd i ett sterilt middfritt miljø lisom men kan vel plutselig bli allergisk da tydeligvis)
jeg gikk så over senga. og har sett på sengesett for allergikere(koster bare 3tusen liksom for ett sett med høy trådtettet så midden ikke slipper gjennom) har og sett på diverse ting man kan gjøre selv.

det er umulig vistnok og få det helt støvmidd fritt(med mindre man har bare møbler av stål og tre og skinn kanskje? og går inn i rommet uten klær?)derfor prøkker de heller på folk medisin som løsning.

 har nå fått nesesprayen dymista. bra trykk/sprut da, men føler den sprayer inn altfor mye. det går rett i halsen og jeg bøyer seff ikke hodet bakover. ekkel skarp smak som varer lenge. lurt å spise,drikke og ta på seg parfyme,sjekke tåfis FØR MAN BRUKE SPRAYEN PÅ MORGENEn for etterpå kjenner du bare sprayen. jeg syns og den gjør meg tyk i halsen kanskje bare føles sånn pga smaken.

fortsatt tett i nesen. etter 2 dager på den.og litt trykk bak øynene.
 for ikke å snakke de værre bivirkningene man kan få. man velger mellom pest eller kolera.
og da får man vel bare en pille mot det og. som ett 'pilletre'.
hvor man begynner med en ting og så grener det ut med mer og mer.

 fikk også noen øredråper. skal ta 2-4 3 ganger dglig. men den tørker jo ikke inn. det bare ligger der i øret. stod ingenting om man skulle tørke det vekk. men ble jo seff nødt til det når det tettet seg pga alle dråpene som og rant ut.

 jeg spørte og igjen om det ikke var noe med blodtrykket,blodstrømmen,siden det og bruker å tett seg hvis jeg vasker håret eller knyter skolissa. hun sjekket og blodtrykket men det viste seg være fint.
ifølge legen er det ingen symptom på høyt blodtrykk :/  blir litt skeptisk når legen sier sånt.
hun sa jo og at det ikke er symptom på høyt kreatinin. en liten google søk sier annet.

en fransk studie viste av menn med rhinitt også hadde høyt blodrykk.vistnok ikke kvinner.
 jeg har og å lest at sukker kan gi kløe.og man bør prøve en anti-candida diett.
og Melk og sukker virker slimdannende og gjør at allergener lettere blir sittene i kroppen og kan derfor forsterke allergisymptomene.her er en side det mange symptom og det er da matintolleranse(kryssallergi er også mat) hvor kløe i ørene er nevnt.(men de vil sikkert bare selge)

hva blir det neste? diabetes?kreft?

løsning på problemet: vistnok allergimedisin.
hvis slimhinnen er problemet så fjern den va vel. utskrap skiten.
jeg syns nesen er lite tett når jeg er i bevegelse, kvier meg for å sitte mye og ligge.da vet jeg det tetter seg.

nå skal jeg kutte ned på sukkeret og dampe madrassen og tørke støv med hansker og munnbind.

også får man vel kanskje kjøpe matallerigtest på apoteket da...

edit: fikk brev fra legen. jeg har vist timotei allergi og med vistnok liten klinisk betydning.
har og lest om folk som slår ut på andre ting på allergitesten neste gang de tar testen.

øredråpene tettet igjen øret og nå er det rare følelser inni der. tok den i 9 dager.
har og tatt dymista i 9 dager,blæh, og er fortsatt tett. noen ganger er jeg tett foran pc, når jeg sover, når jeg soler meg, når jeg sitter i stolen. sånn som idag, har jeg ikke vært tett.og har vært mest inne blant tepper og puter og støv.
desutten kom jeg over noe som heter vasomotorisk rhinitt bare at jeg ikke har rennende nese eller nysing.  har og med BLODTILFØRSEL til neseslimhimmen. men og hypotyreose og ørebetennelse.
det står og at trening hjelper. aha.
løsing blant annet unngå matlukt. det passer jo bra siden kjøkkenet er åpen løsning liksom.
kald luft, røyk, fuktig luft og lignende. Tilstanden er vanskelig å behandle.
kom over noe som kan brukes ved matvareintoleranse og

edit: (januar 2017) dymista gikk rett ned i halsen og magen og gjorde meg dårlig i magen.selvom jeg prøvde å ikke inahalere.
så jeg kuttet ned til kun om natta. og da varte bare flaska i 2mnd. ?120 doser med forskrevet bruk hadde de n værttom etter 1 mnd. 250,- i mnd.
 kansje derfor det ikke virket?

nå har jeg ikke tatt noen allergipreparat på månedsvis og jeg merker ingen forskjell fra å ta medisin eller uten uten at jeg slipper bivirkninger da. like tett har ikke hatt snørr på månedsvis.

jeg har lyst på noe sprøytegreierkrem man kan trykke inn i nesen og som blir i nesen og ikke nedi svelget og virker umiddelbart. eller kanskje botox?

hvis folk får allergi astma av matlukt og da forurenset inneluft så tenker jeg det vil eksplodere med alle boliger som lages idag med åpen kjøkkenløsning


      Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net