Søk i denne bloggen

lørdag 19. desember 2015

hjemmelaga marsipan

kjøpte en kilo mandler til 3,90 kiloen. tenkte å lage kransekake, men så så jeg en oppskrift på nettet igår om å lage marsipan med honning (finner ikke igjen oppskrifta )

man skulle ha 250 gram mandler,100gram honning,2 eggehviter og litt salt.
varme honningen.(det ble jo rimelig grisete)
deigen ble veldig løs.

sette den i kjølern gjorde den heller ikke stivere,mer bløt.

og desutten å bruke en stor bolle kjøkkenmaskin greier ikke å finmale mandler.
kanskje en liten stavmikser hakkebolle greier det.

jeg har jo mandelkvern,hvorfor brukte jeg ikke den.?

leste en oppskrift idag at man må bruke mandelkvern pga fettet.
og man trenger heller ikke vist nok å brukeeggehvite,hvordan det da skal sitte sammen?

 leste og at sitron gjør at det holder seg lenger, men sitron ettersmak skal jeg aldri ha i igjen.ettersmak i timedvis

jeg skoldet de heller ikke fordi jeg liker mandler med skall.

greide såvidt å rulle de sammen til baller. og ruller de i kakao, farge, og melis.
(melisen trakk jo innover så den snøballene som jeg tenkte ha ser ikke ut som snøballer lenger)rødfarga smitter når man tar på de.
 her må man putte hele inni for det smuldrer. neste gang blir det kvern.

for andre som ikke har laget det før anbefaler jeg at man begynner å små mengder som 50-100 gram mandler, også pga holdbarheten.

Hitill har julebaksten blitt mislykka


 Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net