Søk i denne bloggen

torsdag 8. oktober 2015

hjemmelaget Kikerter snack



jeg husker ikke hvordan jeg kom over at man kan lage kikerter snack, men på internett/facebook ettsteds.
(mener å kanskje huske det var ett alternativ til popcorn når man skrev om at micro popcorn ble forbudt i danmark)

 de fleste oppskrifter jeg har lest står det man skal ha kokte kikerter, men jeg syns disse fra kiwi er bra.(se bildet) de er store og billige. ca 4,50 pr boks (har prøvd andre merker men mange har veldig små erter og de blir steinhard)
andre oppskrifter sier man  olje de før man krydrer, men jeg strør på krydder ( salt,løkpulver,paprikapulver) mens de fortsatt er litt våte. de blir kanskje ikke like gode, men sunnere å snacke på.

 fremgangsmåte
- kjøp kikerter boks (jeg bruker 2 bokser, er nok plass til 3-4 bokser på ett brett)
- åpne og sil de. jeg skyller de litt i vann vil ikke ha den ekle hermetikk/lake smaken
- tørk de litt med kjøkkenhånduk eller papir
- så strør jeg krydder på mens de fortsatt er litt våte og vender de
- finn frem ett bakebret med høye kanter( eller triller de av) kan og lage en form med metalfoile
- jeg bruker silkonpapir
- så setter jeg de inn på 200 grader varmluft midt i ovnen ( 30min)
- åpner flere ganger underveis for å snu på de med en tresleiv for at de skal bli jevnt tørket
-(røyk varsleren her går hver gang jeg åpner døra så jeg må slå av varmluften før jeg åpner)
- etter ca 30 min er de noenlude tørket, får en sånn *papp-hul* lyd(smak gjerne på en skal være knasende og sprø)
 - så lar jeg de stå en times-2timers tid inni ovnen etter å ha slått av for å være sikker alle er tørket uten at de blir brent
- så har jeg de i en metallboks for oppbevaring og snack.




























 en gang kjøpte jeg denne ferdig pose med 'rista gule kikerter - snack' og de var helt grusom,ble kvalm etter bare 3 erter. anbefales ikke.

tenkte å spare meg for arbeidet og strømmen , men har man funnet en ting som funker så lurest å holde seg til det tydeligvis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net