Søk i denne bloggen

tirsdag 9. september 2014

hjemmelaga potetgull

hjemmelaga potetgull
noen fikk kanskje med seg at superchips ikke er laget av potet men potetmel?og sukker?
vel du kan lage potetgull selv.
 skjær poteten i skiver med ostehøvel.
(pass hånden så du ikke rasper av huden din)
kan holde med en potet for ett lite minimåltid og pga plass mnangel i komfyr
legg potetskivene i vann 5-10min for å få ut stivelsen(hvitt grums likt potetmel) gjerne med litt smakstilsetning som løkpulver,salt pepper

tørker du de på en koppehånduk.
 her kan du og eventuelt smøre de med olje tilsatt smak
for å få de litt mer sprø og smaksrik


 så legger du de på metallfolie eller bakepapir som du har stikket hull på for å få luft både over og under.
 så skrur du komfyren på varmluft 100 grader og så følg med så de ikke blir brent, ferdig etter ca 30min

blir kanskje ikke så tynn og sprø som vanlig potetgull men er jo laangt sunnere
syns du det er lite smak er det jo bare å dippe eller så kan man
ha olje og krydder i en pose og riste og fordelen krydderet

selv syns jeg ikke det ble så værst.

oppbevar chipsen i en hjemmelaget pose av å brette alluminiumsfolien og rulle sammen 3 sider


har og prøvd å lage de i micro der hadde de en tendens til å bli mer brent
vanskelig å følge med pga det mørke strålevernglasset
(desutten så går ikke microplaten lenger rundt.)
denne plastikk kan du kjøpe på ebay.
du legger hver potetskive imellom de hvite delene når du putter i micro og så har du dipp i midta når du serverer
ca 6-8min 700 watt(stopp etter halvetiden pass på så de ikke blir brent og brann)


 Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net