Søk i denne bloggen

tirsdag 9. september 2014

hjemmelaga gele godis

Hjemmelaga gelegodis

jeg bruker å kjøpe billig fryst bær til 6-10,- kroner
på kiwi eller rimi.
så har jeg de i en bolle vann  med litt edikk,så de blir vasket,
dette skal liksom fjerne sopp,mugg,annet krimskrams.
og de holder seg leeeenge uten mugg.
(sånn kan du og gjør det når du lager syltetøy
eller bare skal ha bær i kjøleskapet så leng som mulig)
 å koke deti 5 min skal og fjerne mugg og sopp.
du må og varme mosen for  at gelatinen skal smelte




 slik gjør du det:
-kjør jordbær(blåbær,mango,etc) i mixer så det blir mosa
hell det i dl-måler så det blir ca 2dl jordbær(da 4ts gelatinpulver)(4dl -8 tsgelatin, etc)

-lag gele med 4 ts gelatinpulver og 4spiseskjeer vann

-og ha det i jordbæren etter at det har svelt litt.
 varm opp dette. og rør så gelatinen fordeler seg jevnt.rør ca 3-5min



 kan sikkert og bara ha i gelepulveret rett i jordbærene, men jeg gjør det sånn.



ha i  isbitform(feks i silikon/gummi) for litt finere former artigere former, men det blir svinn da det sitter fast i krinker og kroker.
det beste er å ha det i en flat form og skjære opp i biter etterpå.
skjærbar ca etter 4 timer.
 oppbevar i kjøleskap

=sunnere godteri


 Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net