Søk i denne bloggen

onsdag 5. juni 2013

hjemmelaga

Mine oppskrifter 







hjemmelaga knekkebrød 
mild fruktfibersmak

6 dl kruskakli
2dl havrekli
 1 dl fibra
1 dl linfrø/sesamfrø
0,5 dl rug ( bindemiddel)
150 gram tørket frukt
130 gram bær
3-6 dl vann med 3 ts bakepulver






skjær opp frukten i småbiter/mixer.
la det svelle litt. røren skal ikke være for bløt men som en tykkgrøt
bland alt og strykes utover silikonpapir.
strø halvparten av linfrø og solsikke i blandingen og strø resten oppå til slutt.
= ca 25 knekkebrød - energi pr stk ca : 55 kcal,1,8 protein,7 karbo,1 gr fett, fiber
ca 150 grader varmluft 1,5 time husk å slipp ut damp og å strek de opp og snu de







hjemmelaga energibar 
 mild sunn salt smak(noen sier den smakte lite)

1dl eggehvite(men de blir like bra uten)
30gram kruskakli
50gram salte peanøtter
25gram linfrø
90gram 4korn
40gram mørk sjokolade
20 gram kokos
25 gram solsikkefrø
1 ss rugmel(bindemiddel)
1 ss fibra

= ca 20  barer -energi ca pr stk: 60 kcal,2 gr protein,4 gram karbohydrater,4 gram fett
kostnad: ( nå er det 4 gang jeg lager og jeg har  fortsatt ingredienser igjen)

hakk opp sjokoladen og peanøttene i små biter og rør alt sammen, spe på med vann til det blir en røre.
ikke for tynn for da blir det vanskelig å smøre utover uten at det blir hull.
jeg bruker myk slikkepott,silikon papir og stekeplate.

150 grader ca 1 time. husk å slipp ut dampen hvis ikke blir de ikke sprø. strek de opp etter ca 10 min og snu de etter ca 30 min.
her kan man fint bytte ut både det ene og det andre ha i feks biter tørket frukt og slitt alt det sunne fettet :)


hjemmelaga marsmallows 
smak av mild søt jordbær blanding som smaker noe mellom gele- kokosbolle

ca 2 eggehviter
2 ss melis
4 ss jordbær milkshake mix fra TGR
en pakke gelatin
1/2 pakke pektin( første gang jeg brukte det så tviler jeg brukte det rett men men)
1 dl vann

= ca 300 gram - energi ca per stk:
kostnad : ca 20,-+ strøm (forsåvidt da ikke billig,men sunnere)

pisk eggehvitene.
i mens legg gelatinplatene i ca 3 dl vann så de blir bløte.
legg de så i 1 dl kokt vann og ha i 1 ss sukker og pektin
la det kjøles litt før du har det i eggevhitene og mikser alt sammen.
det skal bli en stiv masse ikke for bløt ikke for stiv skal så helles i
feks en gammel iskremboks kledd med gladpack.
legg det i kjøleskapet og ta de ut og skjær opp når det er stivt.

her kan man fint være kreativ ha i feks mnm sjokolade, smeltet sjokolade
legg lag på lag med gele og marsmallowsblandingen
dypp de i sjokolade og kjeks

hvis de ligger ute i luft får de en stiv hinne.

hjemmelaga syltetøy
hjemmelaga mango syltetøy -kostnad 20,- + strøm

hjemmelaga båbær syltetøy - kostnad ca 10,- + strøm
(hull på blåbærposen fra rimi. rant ut i hele posen. heldigvis hadde jeg ikke annet der og heldigvis var det ikke hull på handleposen.
sikkert derfor den var billig 6,- kroner.
)
ha bærene/frukten i en kasserolle og kok opp(spe eventuelt på litt vann,lite vann altså)
ha så i jam pulveret og rør.
ta av plata og ha i 1 ss sukker.
tykner mer etterhvert som det kjøles.
la det kjølnes litt før du har det i kjøleskapet.

en pose jam tykkere syltetøy skulle holde til 2 kg bær stod det.
men jeg liker ikke at ting renner av skiva så jeg brukte 1 pose på ca 500 gram bær.

blåbæra krympa endel og ble bare ca 2 dl
mangoen 3dl syltetøy.
en litt tykk mos aktig konsistens




vel bekomme :)





 Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net