Søk i denne bloggen

mandag 17. januar 2011

Hva gjør man når laptopen ikke har cd-rom/dvd -write?

Dette har jeg lurt på helt siden jeg fikk med en asus laptop uten cd-rom/skriver.(burde vært forbudt å selge laptoper til 5000,- som ikke har dvd brenner når man selv må lage recovery disk og ikke får kjørt de når problemet oppstår)
Hver gang jeg logger på  asusen stod det; make recovery disk, no dvd found.
jeg prøvde å  få lagret det på minnekort,minnepenn,hardisk og ekstern hardisk men det gikk ikke.(var bare opptatt av dvd not found,ræv,dvd er jo forresten UT)
SÅ tenkte jeg jo på å kjøpe en ekstern cd rom (de koster jo igrunn ikke så mye) men trengte mer en ekstern hardisk og kjøpte det istedet.(sparer mye plass og penger på alle disse rom'ene)
men istedet så begynte jeg å lete etter virtuell cd på nettet og det finnes jo(for der finnes jo så og si alt)
og så leste jeg om folk som har samme problem som meg og hvilke program de brukte for å løse det.
så nå har jeg laget en(eller 4 rettere sagt) recovery dvd'er via programmet phantom burner.men det var ikke bare bare for det står en phantom dvd rom(create+dvd write) er på 1,5 gb mens 1 dvd på recovery disken var på 4gb.fikk endel problem underveis og programmet sluttet å virke, men det virker som alle dvdene er laget med mindre dvd nr 4 skal ha mer enn 2,3 gb ( og det vet jeg jo ikke. som sagt burde vært forbudt selge pcer uten fabrikk levert recovery disk )
jeg tenkte lagre på den eksterne hardisken for så å lage dvd plater på laptopen som har dvd brenner. men problemet er jo fortsatt at den nye laptopen ikke har cd rom. så å få kjørt de når problemet oppstår og jeg må recover stystemet.
for å få spilt dvdene i en 'virtuell dvd rom' må du mount filene og trykke autorun eller program og når det er 4 dvder hvordan skal man da få løst ut dvd for å få satt inn en ny når operativsystmet sansynligvis er nede under en recovery? ja nemlig
så ikke gjør som meg bare kjøp en ekstern dvd brenner så sparer dere mye tid og hodebry.

noe annet jeg har prøvd er programmet DEAMON tools lite for å få spilt pc-spillene på asus uten cd-rom.
Da må du først sette inn cd spillet, så legg til enhet med deamon. og klikke 'lag plateavbildning' så scrolle ned til cd-spillet på cd-rom stasjonen(den ekte stasjonen altså) så etter det har laget avbildningen trykker du  monter.
da kan du kjøre spillet fra den virtuelle cd-rom stajonen. og kan lage flere enheter med forskjellige spill du har så slipper du å sette inn og ut cd'ene hver gang du skal spille ett spill.
problemet her er da diskplass.

og skal du lagre de på feks en ekstern hardisk så går ikke det. man kan vistnok ikke lagre en cd rom stasjon.(selvom den er virtuell)
deamon lager en mxd fil som kan lagres på hardisken og så legg til filen i deamon og klikk monter, så kan du kjøre spillet på en pc uten cd-rom...i teorien ifølge de virtuelle programmene i praksis
er det alltids no feil. jeg fikk beskjed om at jeg manglet en cab og at det ikke gikk an å spille en backup.
er sikkert ett program som fikser sånt og men når gir jeg opp og ser etter en billig ekstern dvd brenner(som og leser cd)
Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net