Søk i denne bloggen

søndag 29. juli 2018

tørke og vannforbruk

de var veldig ivrig etter å tvinge på oss ny strømmåler men vannmåler er det ikke snakk om.
nå blir strømmen svindyr pga tørke.(så da er jo de fornøyd)

 jeg syns det burde vært innført for lenge siden.for folk sløser.
de dusjer flere ganger om dagen, har oppvaskmaskin, vasker klær hver dag, tapper vann for å få kaldt nok vann.
så ting man må gjør (som gutter ofte ikke gjør) som å vaske henda, dospyling, få i seg nok drikke..

  kanskje det ikke er så stor krise for en pitteliten notis i avisen om at man ikke får vanne plena for å spare vann er ikke mange som fått med seg for både kirkegårder vanner og gardemoen bruker 200tusen liter vann faktisk på å vanne asfalten.
jeg lurer på om journalistene har fått beskjed om å ikke skape hysteri. (jeg har og kokt vannet i kanskje en måned)

 selv syns jeg jeg sparer på vannet. og de som sløser burde betalt mer selvom vi til vanlig har muligens nok av vann kontra denne tørken vi nå opplever med nesten bare sol og sydenvarme i 3-4 måneder.
 nå har vi og mer luftfuktighet enn i sydlige strøk. kanskje jeg burde spart opp svetten til noe? men til og med jeg har ei grense.

 igår regnet det, YOHOOO, det pøste ned 3 ganger og ganske lenge på kvelden.
jeg satt ut bøtter og prøvde å få samlet opp litt som jeg så kan bruke på å vanne plantene når så tørken nå fortsetter,men det ble skuffende lite i bøttene mens det fosset ut takrenna men hadde ingenting jeg fikk inn under den.

 tips til vannsparing: og er det egentlig ett valg? elle påkrevd? just do it
- sparedusj og trenger du dusje 3-4 ganger om dagen? huden tørker ut og du kommer til å få tørr og kløende hud bruk klut
- bor du ved akerselva kanskje ta med deg såpa ut neste gang du kjøler deg ned
- prøv å samle opp regnvann til å vanne med
- koker du egg bruk det varme vannet i te/kaffe , som oppvaskvann ,
- skal du vanne så vann blomster som biene trenger, grønne planter greier seg bedre
- sett flasker med vann i kjøleskapet
- vaske klær = håndvask og du kan fint skylle i vann uten å la vannet renne. kan fint droppe mykningsmiddelet som og kan gi allergi ( statistisk har du 350 plagg i skapet vasken kan sikkert vente)

nå har vi både branner pga grilling og lynedslag,
og seff ikke kast sneipen i blomsterved eller på den tørre plenen ei heller grill.
det går og uhordelig mengder vann på en brann ( kan det ikke slukkes med sand? ikke at vi har det)




  Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net