det er ca 15 år siden jeg syklet sist.
mest fordi jeg hadde guttesykkel som jeg og tryna over en fortauskant
og fordi man må parkere og låse hele tiden..det er jo og ikke særlig å sykle over trikkeskinner eller i trafikken
..
men jeg har nå begynt å sykle igjen. lørdag syklet jeg 5,5 mil og var rimelig sår i skrævet..ikke i bena.
-det er praktisk,ha handlevarer i kurg, og slipper endel døtid med å vente på buss og en blir litt sprekere og.
- nå har jeg syklet på dame/bysykkel med 3 gir og syns det var litt tungt.
da jeg derimot begynte å sykle på en hyridsykkel(tror jeg) med 24 gir så sykler jo den saktere?
begge har 26 tommer hjul.
jeg syns det er merkelig.
7km i oppoverbakke på de letteste giret? 1 på begge? og da er det jo ørlite tungt. kan jo likegodt gå..
så min erfaring med GIR er at 3 er like greit og lettere å forholde seg til enn 24
(som man må holde på å skru opp og nede hele fuckings tiden)
jeg bruker jo stort sett bare 3 av de. 1/1 i oppoverbakke, 1/5 på flat mark og 1/8 for å kunne trø i litt slak nedoverbakke. den ruller pinedø max 17km på flat bakke HALLOOO
greit jeg må stå mer å sykle på bysykkelen og på hybridsykkelen er det mer mulig å sitte å sykle
MEN det er jo den jævla stanga og da som jeg må skræve over kontra damesykkel.
og jeg har holdt på å tryna når jeg bremser og skal stoppe og må sette foten nedi hvor jeg da havner midt på stanga...
ellers er det det jævla setet. det går ikke an å vinkle det..og det blir ondt å sitte på
særlig når man sitter på tuppen hele tiden og glir nedover..for ikke å snakke om svett i skrævet
som ser ut som man har tisset på seg.
hvorfor hadde de seter med luftehull og fjæring for 100 år siden liksom og ikke idag?
hadde jeg bodd i ett normalt strøk kunne jeg sikkert hatt elsykkel damesykkel til 10tusen
men det kan man ikke her jeg bor her må man ha rustholk uten verdi som ikke blir stjålet.
så oppsumert
damesykkel/bysykkel fordeler:
-lav stang mulig å skræve over uten å bli skada
- 3 , og veksle på 2 går helt greit og smooth
- kurg og brett til å oppbevare ting på,passasjer
- mindre sjanse for å bli stjålet
-bakbremse
-smalere hjul føles ikke som de suger seg fast i underlaget
- sykkellykt dynamo og sykkellås integrert evigvarende
- har bare 1 skive, den veksler ikke fra tannhjul til tannhjul men har en vaier som strammer ette ller annet
-det er gitter foran dekket så mindre sjanse å få kjolen inn i bremsekloss blant annet(erfart..)
bakdeler
-litt tyngre
-gammel ventil(kan stjeles,opplevd)
hybrid fordeler
- den jeg har har brett og kurg og sprutskjerm (men det er ikke vanlig på sånne)
- flere gir mer valgmuligheter selvom den drar sakte og du bruker bare 3 likevel
- kan brukes i terreng
-kan sitte i oppoverbakker
- lett på styret
-breie dekk -kjenner mindre humper og dumper kantstein(iforhold til damesykkelen atlså)
-mindre svett
bakdeler
- alle syklister sykler forbi meg..til og med de på bysykkel..til og med de som går går raskere enn denne sykler
- stanga gjør deg mer skitten
-veksler mellom tannhjulene, kommer til å slite ut kjedet
-huske å slå av lyktene og ta de med inn,batteri,
-må veksle på girene hele tida
andre ting å tenke på er;
-sykkellås-man bør ha minst 2. iaff bruker jeg det.
(kan og bli mye grisere med virverlås..erfart..ta med antibac eller vaskeserviett)
-mange sykler har og hurtiglås det betyr lettere å stjæle sete og dekk
disse må iaff låses.
-hjelm kan være lurt særlig midt i trafikken og terreng og fart
-man må jo og ha både refleks og lys særlig i mørket.
-regnbukse og sprutskjermer hvis det regner.
-om vinteren må man ha vinterdekk.
-det er og mye man må følge med; barn,unger,bikkjer,trikk,råsyklister,turister,..
sykliser skal sykle i veibanen da man er kjørende selvom man sykler i gåtempo..
ellers bør man sjekke bremser og ha med utstyr som 3 umbrakonøkkel,skiftenøkkel og sykkelpumpe
..og noe papir og tørke seg med etterpå kan være lurt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar