Søk i denne bloggen

mandag 9. april 2018

selskap i dette husdyret?


 leste en annonse på finn om avlastningshjem for en hund. der stod det den var i buret når den var alene hjemme OG om natten (for ett liv. stakkars hund)

dyrepass:
 jeg passet en katt ( sist en dverghamster..og ja fra samme familie..og hamsteren lever enda) den mjauet i to netter uten at jeg skjønte noe. måtte opp hele tiden for å se.
oppå vasken på badet og stod å mjauet? vil den ha ett bad liksom?
vann har den jo i skåla.
og så er den bare der den ikke får lov å være særlig siste dagen. i klesskapet, blant nipsen, klatret i gardina,klatret opp bokhylla etc. det var to netters pes før den roet seg(muligens fordi jeg ikke slo av tven) og masse kattemat, kattesnack stang,etc(på boks. dyre fiskebokser fra dyrebutikken. ikke wiskas) 
den vil helst være høyt oppe og ligge mørkt og trangt.der du ikke ser den


 kostnad:
først og fremst er det dyrt. den skal både ha mat og utstyr,bur,leker,do, kastering, veterinær,dørluke, chip, etc og du bør ha minst mulig glass og nips og ..plastblomster !!?
(jeg syns den spiste ganske mye til å være så lite aktiv og så liten)

litt om katten:
- katten er ett nattdyr.(selvom den er våken innimellom.sover 16-18 timer i døgnet.)

-den føler seg mest trygg og tilfreds når de har faste selvvalgte steder for sine faste aktiviteter.

-katten har en innvendig biologisk klokke og ekstraordinær følsomhet for jordens magnetfelt.
den kan finne veien hjem med litt prøving og feiling.

-de hører lyder 3 1/4 høyere enn mennesker.

-den kan lukte med tungen

-synsevnen er fullkommen i dagslys, ser ikke så godt på korte avstander,280 grader.
kan forsterke lyset med 40-50 ganger ser ikke fullstendig mørke men ett lite måneskinn hjelper.

-stell. den slikker seg så og si hele tiden.
prøvde å klappe den da jeg var nydusja.lukta på hånda mi og det likte den ikke og stakk.
(såpe og parfyme er altså ikke på pluss siden der i gården)


så hva betyr denne mjauinga?( kort fortalt jeg er fortsatt i tvil, men sånn er det altså skrevet)
 mrrr - betyr vistnok den sier hei
mjiiiau - betyr den har ondt,ubehag
miaaau - betyr den ønsker noe
Miaouuuo -betyr den er frustrert
Mngau -betyr den protesterer

 for meg hørtes det meste ut som ett helt vanlig mjau. (burde funnets en app eller maskin som oversatt det enkelt istedenfor at det tar tid å tyde) og kanskje litt kjedsomhet selvom jeg prøvde å leke med den

 så er det da kroppspråket
halen - rykninger små og brede fra side til side -spenning,angrep og irritasjon
rett opp -så er den vennlig,
bena - bøy i forbena - så er den klar til kamp, bøy i babena -så er den usikker. strekker den seg ut- er den klar til angrep.
hodet -  frem og litt på skakke- søker den kontakt. reist hode -dominans. senker hodet -underordnet, trekker hodet inn i kinnene -så er den ikke interressert.
ørene - skråstilt forover- interressert, bakover ører -redd klar for angrep. ørene bøyer til siden -er den redd og klar til å flykte, vanlige oppreiste ører -så er den tilfredstillt
kroppen - ustrekt kropp- trygg eller angrep, skyter rygg -redd defensiv

katter er intelligente og kan trenes opp til å gjøre handlinger og triks men du må være tolmodig og mild.
det som motiverer den er mat,varme og selskap. misliker vann,kulde og høy lyd.(støvsuger feks)
mens miksmaster gikk greit )
trening 10min pr gang maks og man må gi belønning. får de ikke det mister de interessen.

kjeft?straff?
fungerer ikke. hvis man ønsker den skal slutte å klore og gjøre ting den ikke har lov til
skal man kaste en papirball i bakken eller sprut fra en vannpistol.
hvis katten får mange sånne angrep vil den aldri assosiere det med at den gjør noe feil.

så er du klar for katt?
når du slepper den ut vet du jo ikke om den kommer hjem og den irriterer andre og bæsjer i blomster og sandkasser.
 jeg var på cats musikalen i oslo spektrum ifjor . katter er søte men jeg skal aaaldri ha katt. (ifølge legen blodprøver og prikkestest er jeg og allergisk men jeg merket ingenting på denne katten)


Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net