Søk i denne bloggen

fredag 26. mai 2017

fiks sykkelen selv

kanskje det er verdt å sende den til verksted..
priser fra 450,- til 1750 for noe du kan gjøre selv..
 ( eventuelt ha den med på gratis fiksefester som det har vært flere av iår..hvem betaler? kommunen sikkert)
der gjør de småting.

 men det kan jo og være lurt å gjøre det selv så man skjønner hva som er feil når noe er feil og man feks står der ute i huttaheita.

 feks har jeg selv lest meg litt opp om sykkel etter jeg fikk meg ny sykkel og begynte å sykle igjen.

 jeg har både leste på nettet det som kommer opp på google og sett på youtube.

fiks sykkelen selv 


giret. -får rimelig ondt i tommelen når jeg skal gire ,leste så om det. var innom kanskje 6-7 sider. og skrudde litt på H og L skruen og skrudde på vaieren og alt mulig rart som man helst ikke skal gjøre. for kjedet kan havne langt utafor.skrur du med klokka slakkes det(tror jeg) og mot klokka strammes det. sikkert lett å huske når man har gjort det ettpar ganger.
uansett, jeg leste mer og prøvde så å olje strømpa på vaieren. og inni giret.. hjalp litt.

http://www.wikihow.com/Adjust-a-Rear-Bicycle-Derailleur
https://www.youtube.com/watch?v=r5BeHXpLQRg


  hastighet -jeg syns den rulla sakte og lurte på fhvorfor. har ikke helt funnet noe svar der enda men jeg trudde det var pga breie dekk men det er vistnok ikke grunnen.
lest og at det har noe med tannhjula å gjøre. noen sykler har 50 tenner mens andre bare har 30.
ellers kan det være seig møkk som sitter fast. man bør helst ta av alt

  rengjøring -jeg leste man skal skifte kjedet en gang iåret. haah har aldri snakket med noen som har gjort det og folk har sykler fra 70tallet.
men å vaske det kan være lurt særlig hvis man sykler i skogen med gjørme og annet skit.
 så jeg har selv skrubbet kjedet og tannhjula med tannbørste.

  olje -man bør olje, men og tørke av etterpå for skiten sitter rimelig godt fast i olja
http://www.sykkelvedlikehold.no/vedlikehold_og_reparasjon/hvordan-smore-sykkelen/

  lufttrykk -jeg har sykla på halvfulle dekk og de rulla ikke bedre etter å ha omtrent sprengt de.
desutten har jeg lest at det er bedre veigrep i svinger å ikke ha de helt fulle

skifte dekk
er vel kanskje det vanskeligste og grisete.
særlig bakdekket.
først må du tømme lufta med å trykke på ventilen. så løsne på bremseklossene
og så må kjedet av. så er det å løfte dekket av uten å få hull på slangen.greit med skikkelig utstyr

sittehøyde og komfort
høyden skal være sånn at du når ned til pedalen uten at kneet er bøyd og uten å pedle med tåballen
hendene må og være strake mot styret
alt sånt har en invirkning på skader i knær og feks stiv nakke

bremser
disse er enkle å skifte, man bruker bare en umbrako kan få de til 60 på clas hlson

noe annet er vaierene som går fra håndklypa til klossne,ikke selv prøvd å skifte enda.
men de har noe å si når du feks skal klype. kanskje det ikke går an å klype for vaiere er for stram.
kan fikses med å skru på begynnelsen av vaieren på håndklypa.
eller flytte vaieren med umbrako på klossene.
ellers tørk av felgen,der klossene klyper. er sand og dritt der og kluten/fingeren blir helt svart

priser på utstyr
biltema og clas ohlson har billig ustyr

her står det litt om sykkel
https://www.sportsklubbenrye.no/node/3007
http://www.altomsykling.org/2011/02/vedlikehold-av-sykkel-gir.html

 så jeg foreslår les litt selv og se på youtube
tar ikke allverdens tid.

edit:
jeg var på fiksefest på blå 15juni
der sa sykkelreparatøren at grunnen til at giret var vanskelig, var at vaieren har mistet spensten.
så for å få skifte gir uten å få ondt i tommelen må vaieren skiftes

edit: så kjøpte jeg girewire dro til torshovdalen for å få fikset på fiksefest.
der sa de vaieren så da fint ut fra før den og skiftet den ikke.
de sa og at man må skifte strømpe med det samme fordi det er noe metall i strømpen
som også loker. de derimot skrudde og oljet
og prøvde sykkelen til de syns giret var  greit. de fikk også strammet min dinglende sykkelstøtte
og de brukte en time på det :O imotsetning til de 2 andre fiskefestene jeg var på som ikke fikset noe

  Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net