Søk i denne bloggen

torsdag 23. februar 2017

hamsterpass



nevøen min fikk en av verden mest populære kjæledyr  til bursdagen sin(dverghamster )
for en 3-4månder siden. (jeg har allerede passet på han 2 ganger.de har mye slekt på den andre siden av familien, skal ikke de bidra litt?neida alle skal på hytta og på ferie samtidig. påskeferie,sommerferie,høstferie, vinterferie? :S)

denne gangen har jeg hele buret, utebur, litt ekstra mat og sand hjemme hos meg.

han er ganske liten kanskje ca 8 cm lang når han strekker seg og 3-4cm brei.
(da minner han meg om rattatouille)
men som regel sitter han der som en liten hårball.

 han tåler ikke trekk,vistnok, kan få lungebetennelse. så jeg har helt angst og har følt jeg har måttet lufte mindre, ergo tung inneluft.
flytter på han fra rom til rom ettersom jeg skal lufte :/
alle ventiler er lukket. viften er lukket.sprekker er dekkt med hånduk.
romtemperatur på 19-23 grader.
så er jeg inne å sjekker nesten hver 30min :/, som regel ingen aktivitet.

nevøen min ga han mandel så da trudde jeg det var greit intil jeg googlet igår.mandel er på nei-lista.
(burde seff googlet før jeg viste jeg skulle passe han så jeg var forberedt)


når han er ute i ett inngjerdet område(noe han får være 2 ganger om dagen.om morgenen, før han har lagt seg og når han står opp om kvelden sånn ca 21)
må jeg følge med hele tiden.
han er ute i ca 1 time før han er lei.

 idag fikk han halve kroppen ut av den største glipa før jeg trykka han inn igjen. han kunne stukket av hvis jeg ikke fulgte med.


så nå har jeg festet en tresleiv der.













han skal ikke ha stoff i bomull og masse på nei lista.for han grafser og biter på det og kan sette seg fast i tenna og han har ikke tannpirker.

han hamstrer. går rundt å sanker mat i munnen og spytte det ut inni buret sitt.
der er det masse mat sammen med bæsjen. vanskelig å vite hvor mye han spiser.
jeg bruker å ta ut litt av maten så han kan lete etter det på nytt.

han har bitt meg en gang skikkelig hardt.etter at jeg satt han inn i buret igjen. da trakk jeg handa tilbake og han tok en backflip inni buret, heldigvis myk landing.
ellers biter han på det meste utenom plastikk det greier han ikke.
men merkelig nok biter han ikke når man holder den i handa.men vasker seg iherdig når jeg setter han ned igjen.

de er nattdyr, jeg har hørt han løpe på knirkehjulet sitt 02,04,06 om natten.og så sitter han å grafser

ellers den vannflaske har ei metallkule som kan sitte fast og gjøre at vannet ikke kommer ut(noe jeg ikke viste første gang jeg passet han)

og så tisser han inni løperøret.og passe på at luftehullene da ikke vender ned.

bare 6 dager igjen..... :/

edit:
nå har jeg lest masse om hamster. måtte innom kanskje 10 sider for å finne ut de viktigste tinga liksom.
jeg må hele tiden google når jeg er usikker. hvorfor klør han så mye? har ikke tisset på mange dager?
biting, hamster mat, sover, temperatur etc

så oppsumert her er det viktigste:

- avispapir har giftig trykksverte
- den er opprinnelig fra ørken(selvom det er en russisk dverghamster)
vant med sand og temperaturer på 20-24.skal ikke ha trekk eller direktesollys
- den har sensitive ører bør stå stille når den  sover,man skal ikke vekke den
- den har bæsj som ligner på mat han har'laget til selv'
- den kan springe mange kilometer så ett skikkelig hjul og springeplass,graveplass,
-den må og aktiveres så den ikke kjeder seg(biter på buret)
- den kan få diabetes med mye fettholdinge frø og frukt
noe den kan få en gang i uken en halv teskje. kan få fersk for hver dag gulerot,knekkebrød,
men man må sjekke at det ikke ligger å mugner inni buret.
det er mye på nei lista og ja lista., spiser sånn ca totalt mat 20gram pr dag.
og det må være romtemperert.
- den er oppe sånn ca fra mellom til 10(men er ikke aktiv i hele tiden, i ny og ned)
mest oppe om natten 02-06. den ser bare 15cm foran seg og i svart hvitt.
- det er ikkeno kosedyr, aldri hold den høyt oppe,etc :/
- pass på mat og vann, og vaske og skifte på ting inni buret
på denne siden står det mye bra,blant annet tegn på sykdom.

edit:
i natt fikk jeg tåa inni utegrinda og havna over den i mørket.
og ble skadet på 3 steder.

så er dette noe du vil ha?


EDIT AUGUST 2018:
R:I:Pjeg så han for en 2 uker siden. han var tynn og skalv som om han hadde parkinson.
vanskelig å gå og når han prøvde å sitte å spise veiva bena så jeg prøvde å holde de og han sånn at han fikk spise mest mulig uten å skjelve. så ut som han iaff prøvde å spise. hvor mye han fikk i seg vet jeg ikke. prøvde å gi han gulerot og eple.han greide å klatre på buret med henda men ikke å komme seg opp røret.
men nå altså er det ferdig. da ble han nesten 2 år. rest in peace håper du kommer til godt sted.


  Blogglisten Bloggurat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


teller

free counters
Bloggurat
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!
Blogglisten

Aktuelle blogginnlegg - bloggurat.net